لطیف و با ناز و کرشمه نواختن و خواندن یکی ازمهم ترین عواملی است که انسان به آن موسیقی گوش فرا می دهد.بخاطر همین است که مردم عام به موسیقی های مدرن و مینیمالیسم گوش نمی دهند.
چند روزی بود که من درجستجو جواب این سوال بودم که با دیدن اجرایی ازموسیقی تاجیکستان و به یاد آوردن نکاتی که قبلا استاد سه تار بنده به من گفته بودم به جواب این سوال پی بردم.
با دقت نگاه کردم.نه لطیف بود وپراز ناز وکرشمه.بلکه فکر میکردی که نوازنده خشمگین است وتمام عصبانیت خود را به ساز وارد می کند.خواننده هم لطیف نمی خواند وبه یاد استاد سه تارم افتادم که می گفت نباید این ساز را باخشم وعصب بنوازی بلکه باید روحت را چنان غرق درآن بنمایی که خود به رقص در بیاید
پس فکر کنم نکته را دریافتید؟ این فقط به موسیقی تاجیکستان مرتبط نمی شود.موسیقی های محلی مانند:موسیقی چین - ژاپن - کوبا - افریقا و بومیان استرالیا و ازبکستان - ترکیه و.حتی ایران
باید موسیقیدانانی بیایند که این مقام ها را تبدیل به موسیقی های قابل هضم وجهانی کنند و به قول لوریس چکناواریان:ازنظر من مقام نوازها ازهمه موسیقیدانان جایگاه بالاتری دارند.چون اگر مقام نباشد چگونه موسیقی به وجود می آید؟
دربخش های بعدی هنرهای یک آهنگساز وموسیقیدان رابرایتان فراهم می کنم.امیدوارم که ازمتن ذکرشده لذت برده باشید.
موسیقی ,های ,نمی ,لطیف ,مقام ,تاجیکستان ,به موسیقی ,موسیقی های ,استاد سه ,و به ,است که
درباره این سایت